Normál ár |
75.000 Ft / fő |
Előleg | 30.000 Ft / fő |
Jelentkezési határidő | 2021-08-01 |
A részvételi díj tartalmazza:
|
A részvételi díj nem tartalmazza:
|
Aki szereti a Balkánt, ennek hangulatát, a gyönyörű mediterrán tájakat, a bosnyák kis településeket, vízeséseket, a türkíz tengert, és a régi, látványos vasútvonalakon való kerékpározást, az jó helyen jár, ha ezt a túrát választja! A Ciró talán a legromantikusabb vasútvonalon kialakított kerékpárút, amelyen végigtekerhetsz!
Létszám: 6-8 fő, kis csoport bejárótúra!
Utazás: Pécsről indulva kisbusszal utazunk Mostarba, majd a 5. nap Dubrovnikból vissza.
Szállás: Szállásunk középkategóriájú hotelekben, vendégházakban lesz reggelivel.
Étkezés: a túra ára 3 reggelit tartalmaz! A negyedik szálláson, Dubrovnikban nincs reggelizési lehetőség, ezt majd egy közeli kávézóban lehet pótolni! A kerékpártúrákra szendvics és innivaló (minimum 1 liter/fő) szükséges.
Fontos! A túra részvételi díját 360 Ft/ 1 EUR árfolyamig tudjuk tartani. Ha az euró (EUR) ára az utazás indulását megelőző 35. napon ezt meghaladja, akkor árkorrekcióra kényszerülhetünk.
Csomagszállítás: a túra alatt kísérőautó viszi a csomagjainkat, nekünk csak a napi felszerelést kell a kerékpáron vinnünk.
Kerékpárszállítás: utazási irodánk biztosítja a kerékpárok szállítását Pécsrőla túra kezdőpontjára, majd vissza.
Felszerelés/Ruházat: lsd. a lap alján
Kerékpárbérlés: amennyiben nem rendelkezel saját kerékpárral, vagy nem tudod a túra kezdőpontjára szállítani, úgy lehetőség van kerékpárbérlésre. Fontos, hogy a kerékpárod megfelelő műszaki állapotban legyen! Akár elektromos kerékpárt is bérelhetsz tőlünk. Ezen a linken megtekintheted a bérelhető bringáinkat.
Kerékpárút: Ez is egy vasútvonalról átalakított kerékpárút, ami azt jelenti, hogy nem tartalmaz nagyon meredek emelkedőket, viszont jelentős részében murvás, köves úton halad, ami azt jelenti, hogy ide elsősorban a szélesebb gumival és esetleg teleszkóppal felszerelt mountainbike a javasolt!
Túravezetés: Benovics Gábor
Mostarba kb. 550 km megtétele után a késő délutáni órákban érkezünk. A szállásunkon lepakolunk, majd elindulunk felfedezni a Balkán egyik leghangulatosabb városát. A sokat szenvedett város az Öreg-híddal a kortalanságot idézi, de a magyar segítséggel újjáépített híd bekerült az UNESCO Világörökségek közé is. Mostar, a sokat szenvedett város ismét magára talált, a történelmi városközpont ma is őrzi a törk hódoltság hangulatát a macskaköves utcácskáival, a mecsetekkel, ahol még felhangzik a müezzin imára hívó szava, és a hídhoz vezető úton kedves kis kávézók, kézművesek boltjai között sétálhatunk. Megvacsorázunk, az óváros egyik hangulatos éttermében, majd visszasétálunk a szállodába.
Egyelőre még pihennek a kerékpárok, mert először busszal utazunk Blagajba. Itt találjuk a Buna folyó bővizű, kristálytiszta forrását, és az itteni sziklafalak mellett épült Derviskolostort, Bosznia-Hercegovina egyik legfontosabb építészeti nevezetességét. Innen viszont már kerékpárral haladunk a néhai vasútvonalon, amelyet 1971-ben szüntettek meg még az egykori Jugoszláviában Tito idején, hogy most, mint a Főnixmadár hamvaiból kerékpárútként éledjen újjá. Ódon vasúti hidakon, alagutakon, murvás kavicsos utakon kanyarog az utunk. A táj a kortalanságot és a Kosturica filmek világát idézi. Következeő állomásunk Pocitelj kisvárosa. Az oszmán török világban építették ki a város erődítményrendszerét, és a hangulata ma is a török időket idézi. Az épületek szinte semmit nem változtak az évszázadok alatt, mintha egy élő skanzenban járnánk. Kézművesek árulják portékájukat. Érdemes megnézni az erődöt, felmenni a tornyokba a pazar kilátás miatt. Rálátunk a Neretva kanyargó völgyére. Caplinja a szállásunk innen már nincs messze legfeljebb egy órát töltünk még a nyeregben. A szálláson lerakjuk a kerékpárjainkat és teszünk egy buszos kirándulást a csodálatos Kravica-vízeséshez. A környező hegyekből lezúduló folyóvíz 25 méteres vízeséseket alkotva fog körbe egy idilli lagúnát, amely a Plitvicei-tavak legszebb tájaihoz mérhető. Visszatérünk a szállásra.
A mai nap a Ciro fénypontja. Capljina-t elhagyva a reggeli tartalékaiból merítkezve megcélozzuk a hegyoldalt. Ma különösen fontos, hgy vigyünk elegendő ivóvízet magunkkal, és győződjünk meg arról is, hogy a lámpáink működőképesek. Az út nagyrészt köves, kavicsos, gyönyörű régi vasúti hidakon, viaduktokon, vezet bennünket keresztül, rálátással cikk-cakkos szép völgyekre. Omladozó, szebb időket látott vasútállomások mellett zakatolunk a bringáinkkal, a sötét kivilágítatlan alagutakban előfordul, hogy élő denevérkolóniák fogadnak. Kalandos és varázslatos, mint egy film díszlete. A Ravnói szállásunk stílusosan egy felújított, vasútállomás épületében lesz. Az ódon téglaépület ma egy felújított butikhotelként éledt újjá, remek étteremmel, a gyönyörű hercegovinai tájban, karnyújtásnyira a Vjetrenica barlangtól, a Popovo Field karsztmezőitől. A szőlővel befuttatott lugasban élvezhetjük a helyi ételeket, a sonkát, a zsákos sajtot, és az ügyesen elkészített pekahúst a helyi zöldségekkel.
A finom ravnoi reggelink után ma felkeressük a közelben fekvő Vjetrenica barlangot. A "szél barlangja" a legnagyobb Bosznia Hercegovinában, és a biodiverzitása egyedülálló az egész világon. Számos állandó és ideiglene vízfolyás, patak, valamint tavacska található a barlangban, amelyek közül a legnagyobb körülbelül 180 m hosszú. Sztalagtitok és sztalagmitok cseppkövek, folyókő, drapériák, kaszkádok és egyéb formák találhatók. Biológiai sokféleségét tekintve a világ egyik leggazdagabb barlangja. A Popovoi karsztmezőkönn haladunk itt keresztül, amely valaha a folyók gyakran elárasztottak. Ennek eredményeként a falvak általában a sziklákra, száraz mészkőhegyekre épültek. Ivanica határátkelőhelyéig töredezett kátyúkkal teli nyomokban aszfaltot is tartalmazó alsórendű úton haladunnk a Ciro nyomvonalán. A Ciró kerékpárút a nevét az egykor itt zakatoló népszerű gőzmozdonyról kapta. Időnként romos állomásépületeket, tehéncsordákat láthatunk akár az úton is. Végül a határon átkelve legurulunk Dubrovnikba, Horváthország talán legszebb városba. Itt töltjük az estét, és élvezhetjük a búcsúzó nyár sós leheletét az arcunkon a belvárosban és vacsorázhatunk egy jót.
Reggel bepakolunk a buszba és irány vissza Pécsre. kb. 650 km Érkezés a kora esti órákban.
A Ciro:
A Ciro – időutazás kerékpárral. A régi keskeny nyomtávú vasútvonal revitalizációja. A vasútvonal 1901-ben Osztrák-Magyar Monarchia idejében épült a Parenzánához hasonlóan. Elsősorban stratégiai katonai létesítményként épített vasutakat, és összekötötték az Adriai-tenger déli kikötőit a hátország városaival és Közép-Európával. A hercegovinai vasutakat a Déli vasút részeként építették, és ennek a vasútnak az első szakaszát Metković és Mostar között, 42,4 km hosszúan nyitották meg a forgalom előtt 1885. június 13-án. míg Gabelától a Kotel-öböl (Montenegró) Zelenikáig tartó, 155,5 km hosszú vasútja 1901-ben felszállt Humtól Trebinjéig (16,7 km) és Uskopljétől a Horvát Köztársaság Dubrovnikban lévő Gružig (16,5 km). A keskeny nyomtávú vasút az embereket szolgálta, összekötve az országokat, régiókat, népeket és kultúrákat. Ezeknek a területeknek a népei számára ők voltak az üdvösség vasútvonalai, jobb életet és általános haladást tettek lehetővé számukra, és a civilizáció nyomát hagyták azokon a helyeken, amelyeken Ciro évtizedekig hajtott, üvöltött, vert, fütyült és kiengedte a gőzt. Az emberek a vágányokat csíkoknak is nevezték, a kormos gőzös húzta vonatokat pedig gemišterinek (vegyes vonatok), šnelcug-nak (gyorsvonatok) és személyi (személyvonatok). A Ćiro becenevet közvetlenül a keskeny nyomtávú vasutak megszüntetése előtt vezették be, de az emberek körében ma is felismerhető maradt.A keskeny nyomtávú vasutat vagy a keskeny nyomtávú Gabela - Zelenika vasutat 1976-ban szüntették meg, amikor a jugoszláv hatóságok elkezdték felszámolni az összes nem gazdaságos nyomvonalat. A keskeny nyomtávú vasút fennállása alatt öt állami rendszert élt túl. A vasútvonal kerékpárútként való újjáélesztésének ötlete a határ mindkét oldaláról közösen született meg, hogy megőrizzék ezt a történelmi vasútvonalat, mint történelmi örökséget, és új turisztikai kínálattal vonzzák a régióba az aktív turizmus kedvelőket. A projektet EU-s forrásból finanszírozták. Az új nyomvonalat „szabadtéri múzeumnak” is nevezik, mert elhagyott régi településeken, állomásokon halad át és érinti a Bosznia legnagyobb barlangját a Vjetrenica-t is. Az útvonalon található szállások, hotelek egy részét régi vasútállomásokból átalakították át, és még keresztültekerhetünk rozsdás viaduktokon, sötét sziklából vájt alagutakon. Az útvonal kezdő és végpontja UNESCO világörökségi helyszín, mint a Mostari Öreg Híd, vagy Dubrovnik belvárosa. Itt találhatóak emellett a Mogorjelo római kori romjai, a Zitomislici ortodox templom és a Hutovo Blato Természeti Park.
Az ország:
A túra nagy része Bosznia-Hercegovinában vezet. Bosznia-Hercegovina területe 51 129 négyzetkilométer. Horvátországgal rendkívül hosszú, 932 km közös határa van északon és délnyugaton. Északkeletről Szerbiával, délkeletről pedig Montenegróval (Crna Gora) szomszédos. Bosznia-Hercegovina nagyrészt természetes határokkal rendelkezik, amelyeket északon a Száva, keleten a Drina, délnyugaton pedig aDinári-hegység alkot. Az ország két történelmi-földrajzi egységből, az északon elterülő, nagyobb (mintegy 42 ezer négyzetkilométert kitevő) Boszniából valamint a déli Hercegovinából áll. Mindkét rész nagyobb részben hegyvidéki terület, de a felszín jellegzetességei eltérőek.
Beutazási feltételek:
Kizárólag Útlevél, sajnos személyi igazolvánnyal nem lehet! A belépéshez használt úti okmánynak az országból való tervezett kilépéstől számítva 90 napig érvényesnek kell lennie. Az útlevélnek tartalmaznia kell legalább egy üres oldalt.
Pénznem:
Időjárás:
Ebben az időszakban kellemes nyár végi, kerékpározásra tökéletes időre lehet számítani. Sajnos esők előfordulhatnak, hiszen Bosznia egyes részei hagyományosan sok esőt kapnak, az éves csapadékátlag eléri az 1500 mm-t. Alapvetően a mediterrán éghajlat a jellemző.
Túrák nehézsége:
Maga a túra nem lenne nagyon nehéz, összesen nem megyünk többet három nap alatt, mint 150 km-t. Emelkedők természetesen vannak, de ezek meredeksége sem lehet sehol nagy, hiszen a vonatok nem tudtak volna rajta felkapaszkodni. Sajnos azonban vannak benne murvás, sőt köves szakaszok. Aki volt a Parenzánán, valami hasonlóra számíthat. Ide kell a szélesebb profilú gumi, és jól jön a teleszkóp is. Az alagutak nincsnek kivilágítva, de ellentétben a Garda-tó alagútjaival, itt nem fognak a sötétben elütni, ennek ellenére a világítás erősen ajánlott. Egyes részeken alsórendű alacsony forgalmú aszfaltozott utakon vezet a Ciro.
Felszerelés/Ruházat:
Szállás:
Szállásaink középkategóriájú hotelekben, vendégházakban lesznek kétágyas elhelyezéssel, többnyire külön fürdőszobával, és reggelivel.
Biztosítás:
Kötelező! Szeretnénk felhívni a figyelmedet arra, hogy a részvétel feltétele az út teljes időtartamára érvényes utasbiztosítás. Fontos! A biztosítás érvényességét indulás előtt a túravezető ellenőrizheti. Érvénytelen biztosítás hiányában a túrán való részvételt a túravezetők megtagadhatják. Kérjük, nézd meg, van-e érvényes utasbiztosításod! Ebben természetesen tudunk segítséget nyújtani, irodánk az AB-Aegon biztosítóval van kapcsolatban, és rajtunk keresztül is meg lehet kötni a biztosítást. Természetesen nem feltétlenül kell a mi általunk javasolt biztosítást megvásárolni, lehet máshol is, de biztosítással rendelkezni kell az utazás egész időtartamára!
Ugyancsak nagyon erősen javasoljuk a kedvező áru stornó biztosítás megkötését. Senki nem lát a jövőbe, sajnos előfordult, hogy betegség miatt az utolsó pillanatban nem tudott valaki részt venni az utazáson, ilyen esetben pedig a biztosító általában teljes mértékben megtéríti a befizetett összeget, amennyiben utasbiztosítással is rendelkezel!
Egyéb fontos információ: