A részvételi díj tartalmazza:
|
A részvételi díj nem tartalmazza:
|
Felfűztük a legszebb látnivalókat a Vértes és a Gerecse Tájvédelmi körzet mentén. Végigtekerünk a gyönyörű Által-ér menti kerékpárúton, körbebringázzuk a tatai Öreg-tavat, ellátogatunk a Kamalduli remeteség egyedülállóan szép barokk épületcsoportjához, a Vérteskozmai skanzenfaluhoz, és az egészet fűszereztük egy kis gasztronómiával - egy Rétespartyval. A túravezető pedig helyi, ismer mindent, amit ott ismerni érdemes. A szálláson kiválóan relaxálhatsz a túra után a wellness részlegben.
Létszám: 8-10 fő
Utazás: egyénileg Tatára, egy gyönyörű wellness panzióba
Szállás: Tatán egy tóparti wellness panzióban, 2 ágyas elhelyzéssel, reggelivel, ha még egy éjszakát szeretnél foglalni, annak a díja 23.500 Ft/fő reggelivel
Étkezés: a túra ára tartalmazza a reggelit is! A kerékpártúrákra szendvics és innivaló (minimum 1 liter/fő) szükséges.
Felszerelés/Ruházat: lsd. a lap alján
Túravezetés: Végig túravezető kíséri a csoportot
Érkezés a délutáni órákban egyénileg, ha nem szeretnél reggel korán kelni, érdemes ezen a gyönyörű helyen a tatai Öreg-tó partján egy wellness panzióban még egy éjszakát eltölteni. Ilyen igényedet jelezd nekünk a foglaláskor!
Találkozó reggel 8 órakor a panzió parkolójában. Rövid megbeszélés, a kerékpárok beállítása, majd indulunk Duna-menti kerékpárúton Süttő irányába. Egy rövid szakaszon főút mellett bringázunk, majd egy alsó rendű összekötő utakon tekerünk tovább a gyönyörű Gerecse Tájvédelmi körzetben az Agostyáni arborétumig. Az arborétum a Gerecse hegység egyik páratlan szépségű völgyében 30,5 hektáron helyezkedik el. Megérdemelten kapta a „Madárdalos Agostyáni Arborétum” jelzőt, mert területén 71 madárfaj költése, 110 madárfaj megjelenése vált ismertté. Natura 2000, különleges rendeltetésű madárvédelmi terület. Tatára érünk, körbe tekerjük az Öreg-tavat (7 km), bekukkantunk a várba (belépődíj 800 Ft), amely Tata jelképévé vált. A XIV. század végén épült gótikus vízi vár aranykora Zsigmond és Mátyás király idejére esett. Az épület eredetileg nem védelmi célokra, hanem birtokközpontnak, nyaralónak, vadászkastélynak készült. A várkastélyon nyoma van mind a gótika, reneszánsz, barokk és a romantika stílusjegyeinek is. Innen rátérünk a 2020-ban Magyarország legszebb kerékpárútja címet elnyert Által-ér menti kerékpárútra. Az Által-ér völgye csodálatos természeti értékekei, a Gerecse fantasztikus panorámája, Tata páratlan történelmi emlékei kellemes és tartalmas kerékpározást ígér, végig rendkívül gazdag az útvonal látványosságokban. Dunaalmáson a lovardában vár bennünket az egész nap megkoronázásaként a rétes party. Helyben sütött válogatott finomság, házi bodza és málnaszörppel.
Ma a reggeli után a 2020-ban legszebb kerékpárútnak szavazott Által-ér menti kerékpárúton elkerekezünk Tatabányára, majd Környén keresztül a Kamalduli remeteségbe látogatunk. A remeteség barokk épületcsoportja csodálatos környezetben, egy halastó közelében, gyönyörű park közepén épült. A rendház a templommal és a 17 remetelakkal a mai nap egyik látványossága. Innen Vérteskozmára biciklizünk, amely egy igazi rejtett kincs a Vértes erdeiben. Az egész település tulajdonképpen egy múzeumfalu, amely tökéletesen megőrizte az ősi falvak, az régii építészet jellegzetességeit. Várgesztes már nincs innen messze, a váráról híres település sajnos fő látványossága sajnos csak kívülről látogatható. A Vértes hegység mélyén, sűrű erdőben egy kis magaslaton áll a gótikus gesztesi vár romja, de 2013 óta zárva tart. Innen már kerékpárutakon tudunk visszatérni Tatára a bázisunkra. Utazás haza egyénileg.
Az Által-ér völgyi kerékpárút Tatabánya és Tata között vezető szakasza nyerte el az év kerékpárútja címet a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozata, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Magyar Kerékpárosklub által idén először meghirdetett közönségszavazáson. Az Által-ér völgyi út teljes hossza 21 kilométer, mely Tatabányától a Dunáig, Dunaalmás községig vezet csodálatos környezetben: a patak töltése, a háttérben húzódó Gerecse lankáinak látványa mind-mind hozzájárul a kellemes időtöltéshez. Gyönyörű tájon vezet végig, szinte teljes hosszában a közúttól távol. Mellette rengeteg látnivalóval találkozhat a bringás. Természeti értékek, történelmi emlékek jönnek szembe az út során, de a környék vendéglátó helyeit is érdemes útba ejteni.
Az Által-ér szabályozását Mikoviny Sámuel, mint a kor jelentős polihisztora végezte el a 18. században. A 18. században egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a hadseregben és a mezőgazdaságban a fürge, de kis termetű és kisebb húzóerőt képviselő magyar lovakat erősebbekre kell lecserélni. A század második feléből ismerünk egy császári leiratot, mely a Csehországból behozott nagyobb termetű lovak tenyésztését szorgalmazza, és az e téren eredményt felmutató megyéknek megígéri, hogy „császári tetszésének és királyi jóindulatának bizonyságát fogja adni”.
A megye urai hamar belátták, hogy a nagyobb termetű lovaknak azonban több széna kell. Márpedig a meglévő legelők is elégtelennek bizonyultak. Ezért újabb rétek, kaszálók után kellett nézniük. Megbízták hát mérnökeiket, hogy mérjék fel a mocsarakat, és tegyenek javaslatot azok lecsapolására. A tatai mocsár lecsapolását is hasonló takarmány-nyerő szándék szorgalmazhatta. Az sem lehet véletlen, hogy éppen ez idő tájt tették meg az első lépéseket a kanizsai mocsár lecsapolására is.
A jó széna felértékelődött. Így kerülhetett sor a kamarai mérnök, Mikoviny tatai küldetésére is, hogy a „komáromi földterületek feljavítására” – azaz a tatai mocsár lecsapolására – tervet készítsen, majd „egy vízelvezető csatornát” építsen.
1747 április 15.-én kötötte meg Eszterházy József és az Udvari Kamara azt a szerződést, mely szerint „a kamarai mérnök, Mikoviny Sámuel földrajzi felmérése alapján készült térképének megfelelően két csatornát ásatnak, egyet a mocsarak lecsapolására… egyet pedig Tatától az almási malmokig”. A „Canalis molaris et derivatorius”-t (Malom- és levezető csatornát, ma Által-ér) mindkét fél számára „fa és más dolgok szállítására” is szánták. Arra a pontra, ahol a lecsapoló csatorna a postautat keresztezte, Mikoviny egy cölöpökre épített kőhidat építtetett.
A tatai vár története:
A XIV.-XV. század fordulóján Zsigmond király építtette a várkastélyt, az Által-ér vizének felduzzasztásával pedig kialakította az Öreg-tavat. Később Mátyás király reneszánsz szellemben átalakíttatta és bővíttette, csinosította tovább. A vár ekkor élte fénykorát, európai eseményeknek adott otthont, a kor humanistáinak gyülekezőhelye volt. Mátyás király kedvenc pihenőhelye lett Tata, a gerecsei vadászatok alkalmával szívesen időzött falai között.
1510-ben országgyűlést is tartottak itt, a török 1543-ban vette be a várat és felégette. A török hódoltság alatt többször is gazdát cserélt. A császáriak egy korszerű olaszbástyás erőddé építették át. A stratégiai helyen lévő végvárat nem kímélték a harcok, ostrom ostromot követve, végül a török végleges kiűzése után elveszítette hadászati jelentőségét, bár a kuruc időkben Vak Bottyán dunántúli támaszpontja lett és 1707-ben a Habsburgok elfoglalták, majd le is rombolták. 1727-ben az Esterházyakhoz került a vár és egészen 1945-ig maradt a család tulajdonában. A XVIII. században Esterházy Miklós nagyszabású barokk palotát terveztetett a vár helyére, Fellner Jakabbal, de anyagi okok miatt végül is nem bontatta el az egész várat, hanem mellette építtetett fel egy szerényebb kastélyt, a ma is álló Esterházy-kastélyt. Az akkori építkezések tanúja a vár udvari kőhidas főbejárata. A vár mai képe az 1815-ben kezdődött átépítés során alakult ki, Charles Moreau tervei alapján romantikus stílusban építették át a várat, ekkor készült el, Schmidt Frigyes tervei szerint a neogótikus, tóparti homlokzat is.
Az első napi táv viszonylag hosszúnak tűnhet, de jól el van osztva, pihenővel tarkítva, a teljesen nap alatt nem fog gondot okozni, túl sok emelkedő nem lesz. A második napon a Vértes gyönyörű erdeit, kis útjait barangoljuk végig többnyire alacsony forgalmú közutakon, de egyes szakaszokon emelkedőkre kell számítanunk. Szerencsére a Vértes az egyik leglankásabb hegységünk, ezért hosszú emelkedőkre nem kell számítanin, és azok sem túlságosan meredekek. Ennek ellenére ezt a túrát főleg azoknak ajánljuk, akik szoktak kerékpározni, és nem ijednek meg egy kis emelkedőtől sem. Egy rövid szakaszon széles erdei földúton is haladunk Vérteskozma és Várgesztes között, de a nap nagyrészében viszont szép kiépített kerékpárutakon kerékpározhatunk.
Szállásunk Tatán egy tóparti wellness panzióban lesz kétágyas szobákban. Megfontolandó, hogy már péntek este megérkezzünk, hiszen másnap viszonylag korán kell indulnunk a hosszabb távra és a sok látnivalóra tekintettel, és a panziónak külön wellness részlege is van, a jakuzziból éppen a gyönyörű Tatai-tóra látunk rá!